Ontmoetingen met Jung

De mens op zoek naar zijn ziel zo kunnen we onze tijd wel samenvatten. Extreme tegenstellingen op allerlei gebied. Hoe vinden we onze menselijkheid, onze onverdeeld zijn terug?

Zaterdag 17 mei 2025 was er een symposium naar aanleiding van het verschijnen van dit boek. Vijf lezingen die het boek hielpen de wereld in te dragen. De eerste lezing was van de auteur Tjeu van den Berk zelf. Het eerste deel van zijn verhaal ging over de mandala’s en het tweede deel over goed en kwaad in het werk van Jung. Verder werd er gesproken over Jung en de tijdgeest, de vrouwen rondom Jung, Nietzsche en Jung en religie en Jung.

Zondag 18 mei 2025 was er een grote demonstratie met duizenden mensen in Den Haag die een rode lijn trokken en op deze manier proberen onze regering te dwingen zich uit te spreken tegen het leed in Gaza.

Beide gebeurtenissen komen in mijn leven samen.

Ik zoom nu in op goed en kwaad bij Jung omdat hij misschien licht kan werpen. We zullen onder ogen moeten zien dat het kwaad ook een onderdeel van ons is en geen vaste concepten kent. Het is moeilijk omdat we onszelf liever zien als goede mensen en de anderen als slechten. Jung leert ons dat willen we werkelijk volledig mens worden, we ons streven naar perfectie moeten opgeven. Dus geen perfect uiterlijk, geen perfecte ouder willen zijn, geen perfecte kunstenaar en geen perfecte geliefde maar streven naar een balans van licht en donker, van licht en schaduw in onszelf en dat leren verdragen.

Tjeu van de Berk schrijft: “Hert offeren van deze idealen van volmaaktheid verhoogt juist de menselijke waarde, en de wereld wordt eerder voor een bloedbad behoed wanneer een mens zich bewust is van het negatieve en het positieve in hemzelf”.

Oké ik voel dat dit klopt en wil hier mee verder aan de slag. Ik heb de meest gruwelijke gedachten, ik denk vaak negatief over mezelf en over anderen, ik verwens Netanyahu, Poetin en Trump om enkele bekende voorbeelden te noemen en ik vind hun ideeën en gedrag weerzinwekkend. Wij leven in concepten. Poetin in het verhaal van het grote Russische rijk, Netanyahu in een wereld zonder Palestijnen en Trump leeft in een verhaal dat alles te koop is. Drie dodelijke verhalen die blind maken en verwoesten omdat de individuele mens ontbreekt in deze verhalen en zij alle drie daardoor gruwelijk leed veroorzaken.

Wees je bewust van je aannames over wie je bent. Durf steeds uit je concepten en je eigen verhaal te breken. Niemand is alleen maar goed of alleen maar slecht, maar dat uitgangspunt ontslaat mij niet van de plicht om te luisteren naar mijn geweten, mijn ziel, mijn innerlijk, mijn onbewuste of welke woorden we er ook aan geven, aan het niet geleefde deel in ons en dat wat niet in concepten is vervat en daar naar te handelen.

Waar werk ik in de lente van 2025 aan?

Vijf jaar ben ik in de maand mei met emeritaat. Emeritaat is een mooi woord voor het met pensioen gaan van hoogleraren. Dat betekent dat ik geen promotierecht meer heb. Uitgewerkt, klaar lijkt het dan maar minder is waar.

Waar werk ik op dit moment op verzoek van verschillende mensen?

  1. Een Tedtalk voor de Bendeleiders over ja zeggen tegen jezelf
  2. Een beeldcollege voor de omroep Human over schoonheidsidealen.
  3. Een podcast over chronisch ziek zijn
  4. Een stuk schrijven voor het Open Klooster naar aanleiding van de retraite
  5. Een podcast over opvoeding, uiterlijk en gelijkheid tussen man en vrouw
  6. Een lezing over mijn laatste twee boeken voor het Gilde in Zeist die een prachtig zomerprogramma hebben.
  7. Voorbereiden van een workshop samen met Pete Pronk in het klooster van Huissen over ik en jij
  8. Voorbereiden van een publiek gesprek over ruimte innemen van vrouwen Studium Generale Utrecht
  9. Een lezing schrijven voor de opening van het academisch jaar Haptonomie Zeist
  10. Een lezing schrijven voor het VMTI congres over verslavingen

Ik schrik er zelf van en begrijp dat het niet zo maar een gevoel is dat ik het druk heb. Tegelijkertijd geniet ik er enorm van. Ik vind het fijn om nieuwe vragen te krijgen, andere perspectieven en inzichten. Wel wil ik weer iets meer ruimte maken om te schrijven van binnen naar buiten. Wel wandel ik iedere dag in de kasteeltuin en langs de randen van Wijk bij Duurstede. Ook de middagen met mijn kleindochter zijn me heilig.

Wie ben ik nu ik niet meer aan de universiteit werk? Ik ben een grootmoeder, schrijfster, lezer en geliefde en dat bevalt prima.

Ik nam het licht mee naar huis

Foto Een stukje van de tuin rondom de Abdij van Egmond.

Afgelopen week was ik in Egmond Binnen met het Open Klooster. We hadden een retraite rondom de hertaling van de Psalmen van Loyd Haft. Psalmen die ik nooit had gelezen en Lloyd Haft nooit van gehoord en toch ging ik.

Jaren geleden ben ik twee keer mee geweest met het Open Klooster. Een retraite met de natuur als thema en de andere waar ik aan deelnam ging over Rainer Maria Rilke. Beide beschreef ik eerder en ik heb er veel aan gehad.

Ik was alleen eerder in de winkel geweest van de Adelbertsabdij maar nooit als gast noch in de kerk. Ze hebben een eigen kaarsenmakerij, maken originele en heerlijke jams en hebben een goede boekenafdeling waar ik graag kom maar nu dus voor de eerste keer een retraite in deze abdij.

Zestien mensen die de hertaalde psalmen van Haft tot zich lieten spreken in verschillende vormen. Uiteraard had ik het boek gekocht om deze psalmen te lezen maar ze spraken zeker niet tot mij. Er gebeurde behalve verbazing over wat staat hier, niet veel. Hevige twijfel overviel me. Doe ik hier wel goed aan? De broeders hebben zes diensten per dag om 6.00 de Metten is de eerste en om 20.00 de Completen als laatste. Ik ga zelden naar de kerk dus dit viel rauw op mijn dak. Maar eigenzinnig als ik ben, koos ik zelf hoe vaak ik aan de diensten mee wilde doen.

Vier ons ons hadden een gesprek van een uur met Loyd over een psalm die ze zelf interessant vonden en vroegen hem het hemd van het lijf over het waarom van deze hertaling. Er ontstonden vier werkelijk prachtige, moedige, open, slimme en liefdevolle gesprekken en de anderen luisterden.

De tuinen rondom de abdij zijn werkelijk schitterend en worden heel goed onderhouden. Tussen het programma door heb ik veel rondgelopen en genoten van de geuren en de kleurenpracht. Er werken 100 vrijwilligers voor en met deze abdij. De monniken zijn gastvrij en open en tussen de middag werden we in hun eetzaal ontvangen en bediend. Vanaf het moment dat we in de eetzaal waren las een van hen voor. De eerste dag maakten we het einde van de biografie van Franciscus mee. Er werd mooi voorgelezen en behalve die stem waren alle andere stemmen stil. Een bijzondere ervaring die ik erg waardeer. Ik hou ervan om voorgelezen te worden en ik hou ervan om stil te zijn.

Deed het me uiteindelijk goed? Ik kan daar volmondig ja op zeggen. Ja het doet me nog steeds goed. Ik voel het klooster, de liederen, de teksten, de mensen nog in en rond me. Het heeft me vervuld de stilte, de rituelen, de aandachtige manier van spreken en lezen en luisteren. Ik ging meer en meer open en daardoor ook de psalmen. Ik nam het licht mee naar huis.

De vrouw in de spiegel

Leo Gestel Vrouw in de spiegel

Er blijven nog vele vragen in en om me heen cirkelen. Ik schreef zes boeken tot nu toe, waarvan de eerste vier cirkelden rondom lichaamsbeeld en zelfbeeld. Dat werd me steeds duidelijker namelijk een beeld kan nooit samenvallen met datgene waar het naar verwijst. De laatste twee boeken gaan meer over identiteit. Het gaat over kijken en bekeken en beoordeeld worden. Ik dacht dat ik daarmee helderheid schiep. Dat klopte maar voor een deel. Er blijven nog vele vragen over.

Theoretisch voel ik me thuis bij Hannah Arendt met haar begrip nataliteit, ieder moment opnieuw geboren kunnen worden en bij de godsdienstfilosoof Martin Buber Jij die mij ik maakt en dat er bij de geboorte van ieder mens iets nieuws in de wereld wordt gezet. Daarmee zijn we uniek. We spelen met een lichaam meerdere sociale rollen die gedurende het leven ook nog veranderen. We worden geboren met tal van ervaringen en kennis van onze voorouders in een cultuur die al bestaat, dat leerde ik van Carl Gustav Jung.

Op pagina 78 schrijf ik: “Hoe doe je dat eigenlijk. jezelf zijn? Authentiek zijn betekent voor mij dat mijn binnenwereld en buitenwereld congruent zijn. Anders omschreven: dat ik doe wat ik voel en denk. Dat is niet zo makkelijk als het klinkt, omdat we altijd navigeren tussen deel zijn van de groep en de conventies en daardoor genegenheid en waardering hopen te krijgen en anderzijds, iemand op onszelf zijn. Het is maar de vraag of je eigenlijk wel van een zelf kunt spreken”. Want wie ben ik los van andere mensen, los van allerlei betekenissen die vooraf zijn gegeven, los van de sociale rollen die ik speel?

De vrouw in de spiegel denkt zichzelf te zien, zij heeft zo haar gedachten en gevoelens verweven met het oordeel van anderen en wat zij ziet is slechts een zelfbeeld, haar object-ik. De spiegel blijft stom, geeft geen antwoord en ik hoor de cosmetische industrie spinnen van genoegen.

Moeder worden, een ervaring die je identiteit opschudt

Vorige week was ik met mijn vriendin Sonja naar het Centraal Museum in Utrecht. GoodMom/Bad Mom een tentoonstelling over moederschap zo staat er te lezen op de website van het museum. Maar wij vonden het een tentoonstelling over moeder worden omdat er geen enkele afbeelding of installatie te zien was met peuters of oudere kinderen. En wonderlijk genoeg niets over de grote identiteitsverandering die vrouwen ondergaan als ze moeder worden.

Ik vind het een emotionele tentoonstelling of anders gezegd ik moest ontzettend huilen bij sommige afbeeldingen. Bijvoorbeeld een levensgrote vrouw die ligt te slapen met een kindje aan haar voeten. Ik ervaarde de vrouw als dood. De foto’s van Dijkstra waar jonge vrouwen die net bevallen te zien zijn, het bloed loopt nog langs hun benen, hun gezicht uitdrukkingsloos, raakte me opnieuw hevig.

Aan het eind van de tentoonstelling zijn er enkele installaties te zien en dan worden er andere mensen betrokken bij de bevalling. Verzorgende en helpende handen van andere vrouwen in mooie kleuren om duidelijk te maken dat het opvoeden van een kind een heel dorp vereist. Ook de hoek waar een film te zien was van generaties mannen die hun mannelijkheid onder de loep nemen is hoopgevend.

In mijn nieuwe boek Zeg me wie ik ben onderzoek ik de vorming van identiteit, juist op momenten van grote veranderingen. De baby maakt de vrouw moeder. Dat betekent niet alleen dat er een dimensie bijkomt in de identiteit, moeder zijn, maar dat de andere dimensies vrouw zijn, dochter, vriendin, geliefde, werkende ook mee veranderen.

Kijkend naar de schilderijen, collages, foto’s en installaties overvalt me een diep gevoel van bewondering dat zoveel vrouwen op de wereld dit proces durven aangaan. Dat de tentoonstelling eindigt met die omhullende installaties laat goed zien en voelen hoe belangrijk de samenleving en andere mensen zijn die meehelpen dragen.

Groei is cyclisch en dat betekent ook rusten

In mijn laatste twee boeken Wie ben ik als niemand kijkt en Zeg me wie ik ben in een wereld waar we constant bekeken en beoordeeld worden, leg ik uit dat groei niet een rechte lijn omhoog is gedurende ons leven en pas in de ouderdom een neerwaartse lijn laat zien. Nee ons hele leven is een proces van bloei en aftakeling. Groeien betekent ontwikkelen, rusten, in het ideale geval doorgeven wat je geleerd hebt en rusten en verder groeien. Naar mijn idee een levenslang proces tot aan ons sterven.

In Vrij Nederland deze week een artikel over groei zowel vanuit economisch perspectief als vanuit ontwikkelingsperspectief waarin een soortgelijke cyclus wordt beschreven.

Mijn collega Eddie Brummelman zegt het op zijn manier:

‘Ontwikkelingspsychologie gaat over groei, maar wat groei werkelijk is, wordt vaak niet besproken. Carl Rogers en Abraham Maslow zagen groei als ontwikkeling richting een specifieke uitkomst, zoals zelfacceptatie, maar ik beschouw groei als de capaciteit om je eigen behoeften te vervullen binnen de context waarin je leeft. Groei is dus afhankelijk van de situatie. Soms is agressie nodig om te overleven in een bepaalde omgeving, en hoewel we snel oordelen over andermans agressieve gedrag, kan het binnen hun wereld een duidelijke functie hebbe

‘Wanneer jonge kinderen leren lopen, stoppen ze niet als ze blijven vallen. Sterker nog, ze blijven vallen omdat ze steeds meer uitdaging opzoeken, totdat ze het beheersen. Je bent als mens nooit uitgegroeid, omdat de context waarin je leeft altijd verandert. We denken vaak dat er een punt is waarop alles vanzelf gaat, maar daar zouden we niet moeten willen komen. Groei betekent blijven vallen, blijven zoeken naar nieuwe uitdagingen. Groei voelt niet altijd fijn, maar het voelt wel betekenisvol.’

Groei is dus niet meer, meer van hetzelfde, maar groei heeft te maken met nieuwe perspectieven, nieuwe zienswijzen en die proberen vorm te geven.

Maandagmorgen de fijnste van de week

Toen ik werkte was de maandagmorgen altijd de schakelochtend. Ik lette erop zondagavond niet te laat naar bed te gaan en zette de wekker die op maandagochtend mij dus rinkelend uit bed riep. Met lichte weerzin stond ik dan op.

Nu ik met pensioen ben, zet ik geen wekker en word uit mezelf wakker. Vanmorgen was dat 7.30,voor mij vroeg maar ik ging uit bed. Het was nog wat bewolkt en heel stil in Wijk. Rustig met manlief ontbeten en daarna ging ik wandelen.

Nou ja wandelen…… ik liep de straat uit en kom dan bij de kasteeltuin. Ik moest gewoon stilstaan zo overweldigend mooi was het buiten. Het lichte groen stond in volle glorie te schijnen alsof de beginnende bladeren van bomen en struiken vannacht een verfbeurt kregen. De vogels in vele varianten aanwezig, jubelen. Ik heb er geen beter woord voor. Reigers hebben in de kasteeltuin een plek veroverd en met hun geklepper laten ook zij zich horen. Bijna geen mens op straat. De zon was doorgebroken en ik voelde me intens gelukkig. De aarde geurde. Zomaar op een maandagmorgen.

Zorgzaam als de gemeente is kwam ik een bord tegen Pas op voor agressieve zwaan. Ik moest er om glimlachen. Wat leven we toch in een bijzondere wereld. Aan de ene kant allerlei voorzorgmaatregelingen ter bescherming van ons en anderzijds gruwelijk geweld, enorme verspilling van spullen, vernietiging van de aarde en een stortvloed van gemanipuleerde beelden.

De gedachte kwam bij me op, terwijl ik verder liep, loop ik nu in een droomwereld? Of is dit de echte wereld?

Jong van geest, niet meer zo jong in de spiegel

De journaliste Helene Delhaas interviewde me voor het vrouwentijdschrift Margriet.

Het grondthema was acceptatie van ons veranderende lichaam en gezicht. Helene schrijft op pagina 90: “En ook al voel ik me dan misschien nog best jong, de spiegel is meedogenloos. Waren het eerst alleen nog een paar lachrimpeltjes rondom mijn ogen, inmiddels komen er steeds mee rimpels en groeven”. En dan iets verder in de tekst “Maar als ik kijk naar de ranke lijfjes van de jonge meiden naast me op de loopband, in van die strakke broekjes die alles nog eens extra benadrukken (waarom waren die er niet toen ik nog een goddelijk lijf had ?!), zakt de moed me in de schoenen”.

Lieve Helene de spiegel is niet meedogenloos maar het gemanipuleerde ideaalbeeld in je hoofd is de oorzaak dat je jezelf zo negatief bekijkt. We zijn mooier dan ooit, ook als we ouder worden. Je vergelijken met vrouwen die zoveel jaren jonger zijn, is jezelf nodeloos kwellen en maakt je ontevreden.

Ik antwoord Helene op pagina 93: “In onze cultuur heerst een negatief beeld over ouderdom. Ouderdom wordt geassocieerd met gebreken en aftakeling, met afhankelijkheid. Jong zijn is het ideaal. Voor mij betekent het woord oud, gestold zijn, en dat kan op iedere leeftijd zijn. Iedereen kent wel een jong iemand die vastzit, starre ideeën heeft. In ons leven is er vanaf geboorte tot aan onze dood afwisseling van groei en verval.

We moeten stoppen met het idealiseren van jong zijn en eerlijker naar onszelf kijken. Om beter naar onszelf te leren kijken, moeten we onszelf voelen, meer contact maken met ons lichaam. Dank Helene voor ons gesprek.

Manieren om ons zwijgende zelf te laten spreken

Alle essays die Joke Hermsen heeft geschreven over tijd, zijn samen gebracht in dit boek, aangevuld met een nieuw kader, namelijk hoop.

Hoop is een gerichtheid schrijft ze. “Hoop is datgene wat ons ondanks onze angsten en wanhoop blijft voorspiegelen dat verandering mogelijk is als we de moed vinden om ons daarvoor in te zetten”. Ernst Bloch, Bergson en Hannah Arend zijn haar inspiratoren. Ik ga geen poging doen om haar werk te recenseren. Het is teveel omvattend. Maar graag deel ik een klein stukje uit haar boek waar er bij mij iets geraakt werd en waardoor ik weer een stapje verder kwam in mijn proces.

Ik was vooral tijdens het lezen gericht op haar gedachten over tijd en identiteit. Hermsen haalt Bergson aan als ze schrijft op pagina 87: “Zijn typering van de mens als enerzijds een rationeel en handelend ik en anderzijds een heterogeen en onherleidbaar zelf dat een andere tijd ervaart, zien we in verschillende gedaanten in de twintigste-eeuwse denkers terugkeren”. Ons diepere zelf wordt het genoemd, dit onbenoembare “zwijgende zelf” bewaart alles wat we zijn geweest en de ervaringen die we tot nu toe hebben opgedaan, maar die moeilijk te achterhalen zijn. Zeker die ervaringen die we opdeden toen we nog geen taal hadden. Het woord zelf blijft ook hier problematisch omdat het lijkt te verwijzen naar iets vast maar dat wordt hier niet bedoeld.

In Zeg me wie ik ben, mijn boek over identiteit, over mens wording gedurende ons hele leven, schrijf ik ook over de gestolde identiteit enerzijds en de poel van mogelijkheden die we in potentie zijn. Als we via rust, mijmeren, dromen, kunst, zingen, muziek contact kunnen maken met ons zwijgende zelf dan kunnen er barstjes ontstaan om daar iets van vorm te geven. De manier om langzamerhand vrijer en creatiever en meer mens te worden.

Dankjewel Joke Hermsen voor je rijke werk waar ik nog vaak naar terug zal grijpen.

Hoe komen we toch aan dat waanidee van perfectie

Foto van een debat over botox en fillers op de Hogeschool Utrecht

Studenten, de meesten rond de 20 jaar, die allemaal de vraag moeten beantwoorden of ze cosmetische chirurgie willen/moeten ondergaan. De jongen in het midden heeft van allerlei cosmetische ingrepen ondergaan, de anderen overwegen het.

Als er iets nieuws uitgevonden wordt dan gaan wij dat gebruiken. Denk aan de smartphone waarvan iedereen zei toen deze op de markt kwam, nee ik ga niet zo’n telefoon nemen, want het lijkt me heel vervelend om altijd bereikbaar te zijn. En zie ons nu!

Zo is het ook met cosmetische chirurgie. Sinds het is uitgevonden, namelijk na de eerste wereldoorlog waar veel jonge jongens verminkt waren geraakt waardoor de plastisch chirurgen probeerden hen weer wat op te lappen. Toen de film groter werd en de televisie werd geintroduceerd, kwam ook de cosmetische industrie op. We zagen voorbeelden op beeld en produkten die aangeprezen werden om er ook zo uit te zien. Internet en sociale media deden hun intreden en het belang van uiterlijk nam toe. In plaats van een enkele film of tv beelden, zien we nu ontelbare gemanipuleerde beelden, van iedereen. Filters, belichting, benen van anderen onder het lichaam, het hoofd van iemand anders op jouw lichaam, van een 60 jarige vrouw een beeldschone 30 jarige maken, alles is mogelijk. Op beeld! Door die technische mogelijkheden, stijgt de ontevredenheid.

Aan ons in het debat werd gevraagd of het doen van cosmetische ingrepen je zelfvertrouwen vergroot. We antwoorden allemaal dat meerdere cosmetische ingrepen je zelfvertrouwen ondermijnt. Je bent jezelf als een ding gaan zien, dat perfect moet worden en dat gaat nooit lukken, want levende wezens zijn voortdurend aan verandering onderheving, zei ik. Ook de jongen met zijn vele ingrepen beaamde dit.