We kennen Barbapapa van televisie; hij is roze en heeft een beetje een peervormig lichaam. Het knappe van Barbapapa is dat hij zich in ieder gewenste vorm kan brengen. Een huis, een auto of een glijbaan voor de kinderen, niets is onmogelijk. Vlak voordat hij zichzelf naar een nieuwe vorm verandert roept hij: “Huup, huup, Barbatruc”.
Barbamama is de vrouw van Barbapapa. Ze is zwart van kleur en samen hebben zij zeven kinderen. Als kind verwonderde ik mij dat ook zij zich in elke gewenste vorm en voorwerp kon veranderen, toen vond ik dat enorm fascinerend maar bovenal erg grappig. Nu moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat het bij mij twee soorten emoties oproept; enerzijds verbazing en anderzijds jaloezie.
Al sinds 1973, wanneer zij voor het eerst op televisie verscheen is zij geen spat veranderd. Zij heeft nog exact hetzelfde figuur, geen enkel zichtbaar punt van ouderdom, slijtage verval valt te bespeuren. Het meest verwonderlijk is dat zij zelfs na 7 bevallingen nog steeds geen hangende borsten of striae heeft. Zij zou zelfs het vermogen hebben om als van haar cup A een flinke cup C te maken, in een split second neemt zij gelijktijdig een facelift en maakt haar billen wat voller en het enige wat zij hoeft te roepen is: “Huup huup Barbatruc”. Wie is daar nu niet jaloers op?
Geen truc, maar plastische chirurgie
Er zijn veel volwassenen en zelfs tieners die zich net zoals Barbamama werkelijk laten omtoveren, want niets is onmogelijk in de wondere wereld van de plastische chirurgie. Echter lukt het hen niet door alleen “Huup Huup Barbatruc” te roepen, deze groep wordt geholpen door “Hop, hop doktor d’r bovenop”.
Alhoewel Barbamama het vast nooit zo bedoeld heeft, ze heeft wel duidelijk een trend veroorzaakt. Volgens de inspectie van de gezondheidszorg zijn er in 2012 maar liefst 3400 meer borstvergrotingen, schaamlipcorrecties of buikliposuctie bij tieners uitgevoerd dan het jaar daarvoor. Dit leidt tot een totaal van 15.400 ingrepen in Nederland. Het aantal klinieken dat kinderen behandelt groeit als kool: het zijn er nu 137! In 1 jaar tijd kwamen er 30 klinieken bij. Kinderen zijn een winstgevende doelgroep, en de keuze van het verven van hun haar wordt net zo makkelijk als kiezen voor een plastische ingreep.
Is dit zorgelijk of trekken we misschien over een paar jaar allemaal, net zoals bij de FEBO, onze nieuwe borsten voor een paar euro uit de muur?
Isabelle Plasmeyer
Briljante collumn! Mooie vergelijkingen! Het is inderdaad schokkend dat het zo makkelijk gebeurt, zeker omdat de resultaten niet altijd de ingreep rechtvaardigen en het blijvend is. Smaken veranderen ook over de tijd en de ervaring leert dat je meestal het beste ‘jezelf kunt blijven’…
Wat betreft FEBO…. als je maar genoeg ‘Bruin fruit’ uit de muur eet met allerlei hormonen, dan groeien die borsten ook vanzelf…
Hele goeie collum Isabelle! Duidelijk en met de neus op de feiten.
Isa!!!!trots op mijn nichtje, goed gedaan. Zit er een toekomstige schrijfster in de familie???