Cécile & Sophie

 

Dinsdagavond kwam ik laat thuis. Ik pakte nog even de krant en dronk een kop koffie. ‘Oh Sophie in de kreukels vergeten te kijken.’ Ik pakte mijn Ipad en zocht het programma. De 6de aflevering ging over de invloed van media op het schoonheidsideaal.  Net een artikel gelezen dat beelden al binnen zijn, voordat we dat bewust in de gaten hebben. Hersenen verwerken beeld zonder dat we dit doorhebben. De resultaten zijn gepubliceerd in Nature Neuroscience.

 

Maar goed, ik kijk aflevering 6 waar Sophie beauty bloggers toont die veel volgers hebben en zelf veel aan hun uiterlijk doen. Dan volgt er een gesprek tussen Sophie Hilbrand en Cécile Narinx de bekende hoofdredacteur van glossy’s. Sinds 2014 de hoofdredactrice van de Nederlandse uitgave van Harpest Bazaar. Ik heb ook wel eens in een radioprogramma met haar gezeten.

Verantwoordelijkheid

Sophie vraagt aan Cécile of ze zich bewust is van haar verantwoordelijkheid. Cécile antwoordt dat mensen van een glossy verwachten dat het er mooi en strak uitziet. ‘Maar Liesbeth Woertman zegt dat die gemanipuleerde beelden invloed hebben op hoe meisjes en vrouwen zichzelf zien’, zegt Sophie. ‘Ja ik volg de onderzoeken van Liesbeth Woertman’, zegt Cecile en ze kijkt er wat peinzend bij.

Er ontspint zich een gesprek tussen deze twee invloedrijke vrouwen over verantwoordelijkheid. Zij eindigen hun gesprek met de belofte dat Sophie zich inzet voor meer oudere presentatrices op televisie en Cécile iets minder hard gaat fotoshoppen.

Glimlachend kijk ik toe.

 

Door: Liesbeth Woertman.

Bron foto Cecile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een × 5 =