Gisteren naar het Joods Historisch Museum in Amsterdam geweest. Er is een tentoonstelling over het werk en de vriendschap van Arnold Schonberg en WassilyKandinsky. Tegendraads in kunst en muziek in de eerste twee decennia van de twintigste eeuw. Arnold Schonberg bracht een geheel nieuwe toonsoort in de muziek en Kandinsky kwam door het concert van Schonberg op het idee om abstract te schilderen.
Iets heel nieuws scheppen
Eerlijk gezegd vind ik zijn muziek niet mooi, maar daar gaat het me hier niet om. Mijn waardering en bewondering hebben te maken met het feit dat sommige mensen iets heel nieuws kunnen scheppen.
Fascinerend vind ik dat. Mensen die iets nieuws bedenken. Iets wat er daarvoor nog niet was. Hoe kan dat? Hoe is dat mogelijk? Hoe werkt dat? Of was het er wel en hebben zij het getoond?
Geen vrouw, geen Nederlander
Ik vermoed dat alles wat je daarvoor geleerd en bedacht hebt, moet loslaten. Ik ben geen vrouw, ik ben geen Nederlander, geen moeder, geen intellectueel. Buiten je geleefde rollen durven te gaan en aandachtig luisteren wat er gebeurt, is misschien een mogelijkheid om iets nieuws op te vangen. Iets wat ook wil leven en vorm wil krijgen.
Dit oud en nieuw neem ik me niets voor als wens voor het nieuwe jaar. Al mijn eerdere wensen zijn gebaseerd op datgene wat ik al ken en ben. Meestal wens ik een iets sympathiekere uitvoering, maar dit jaar niet. Ik luister.
Door: Liesbeth Woertman
Dag Liesbeth, leuk om je zo nu en dan voorbij te zien komen, nu in de vorm van je column. Deze keer ben ik het helemaal niet met je eens. De grote vernieuwers in de kunsten zijn juist vaak mensen die sterk binnen een traditie staan en deze niet loslaten maar “anders vasthouden”. Bovendien veranderen ze zelden in hun eentje de hoofdstroom van de traditie. Je ziet dat goed in de biografie van Schönberg. Hij bevindt zich temidden van vernieuwers als Alban Berg en Gustav Mahler. Uiteindelijk groeit bij een enkeling uit al die invloeden van traditie en groep een geheel eigen geluid of handschrift maar als je naar de tijdgenoten kijkt en luistert is het verschil maar moeilijk vast te stellen.
Zomaar een reactie,
Groet en een luisterend 2014 gewenst
Wat een mooie reactie, dank je Chris.
De tentoonstelling liet duidelijk de invloeden van Mahler en andere kunstenaars uit die tijd zien. Dat Schönberg in een traditie stond is helder. Jij benoemt het niet als de traditie loslaten maar op een andere manier vasthouden. Dat maakt nieuwsgierig. Zou daar graag meer over willen horen.