In de Volkskrant stond een artikel van Sarah Sluimer over de maatschappelijke eis om ‘lekker’ te zijn. Ze had net het boek ‘De meisjes’ van Emma Cline gelezen, dat gaat over meisjes van 14. Dit boek gaat over het leven van meisjes pubers en de betekenis van vrouwelijkheid. Het gaat over gezien worden, dat iets heel anders is dan bekeken worden.
Sarah Sluimer doet in haar artikel alsof dit een hedendaags fenomeen is.
“Nadenken over je seksualiteit absorbeert alles. De spiegel in je slaapkamer waar je naakt en keurend voor staat. De maatschappelijk eis om lekker te zijn. De teleurstelling die je daarover voelt. De onmacht er zelf, met je eigen lichaam schaamteloos tegenin te gaan. De stiekeme schok van genoegen wanneer een man op straat je zijn goedkeuring toefluistert. Zo blijven we tegen wil en dank meisjes. Niet soeverein, maar balancerend tussen de wil slechts een stem zonder lijf te zijn en de angst er definitief buiten te vallen wanneer je permanent weigert je naar wat voor schoonheidsidioom dan ook te schikken.”
Bekeken en gezien worden
Anja Meulenbelt schreef al in de jaren zestig van de vorige eeuw over deze tweestrijd en gaf daar de prachtige titel ‘Tussen slet en trut’ aan. Naar mijn idee speelt deze strijd zich vooral af bij jonge meisjes, die iemand op zichzelf proberen te worden.
Sexy uiterlijk hebben en seksueel wezen zijn
Hoe volwassener we worden door relaties, kinderen krijgen en werken des te meer raakt het belang van het uiterlijk op de achtergrond. Dit betekent niet automatisch dat seksualiteit naar de achtergrond verdwijnt. Een sexy uiterlijk hebben en een seksueel wezen zijn, verhouden zich tot elkaar als bekeken en gezien worden.
Basisbehoefte
Gezien worden willen alle mensen, van alle leeftijden. Gezien en bemind worden met de ogen van het hart is een basisbehoefte. Begin daarmee zo jong als je durft.
Durf anderen te zien met je hart, zonder oordeel, en andere mensen zullen je prachtig vinden.
Door: Liesbeth Woertman
Men moet tot de Egyptische vrouw terug gaan wil men begrijpen waarom een vrouw het belang van haar uiterlijk anders uitdrukt dan dat een man dat doet.
Mocht ik een boek willen schrijven mijn titel zou zijn :
Ik ben nooit door mannen benaderd omdat ik mooi ben. Ik ben nooit door mannen benaderd omdat ik een kortere rok droeg.
Ik was gewoon mezelf, spontaan empathisch. Ik ging in dialoog.
Wat ik vooral als erg heb ervaren zijn de pesterijen van vrouwen, omdat ik was wie ik was en omdat het door hen slecht vertaald werd. Omdat zij wel ‘lokmiddelen’ hebben aangewend om te verkrijgen van mannen wat ze er graag van genoten : een andere en betere job vooral. Daarom is feminisme zo belangrijk, omdat de juiste vrouw recht zou krijgen op de juiste plaats in de samenleving en omdat ze niet meer zou moeten denken dat de man haar die moet geven. Men hoeft zich niet druk te maken over hoe ze uitdrukking geeft aan haar persoon . Ik meen dat de basis van bepaald gedachtegoed over de vrouw gevoed wordt door godsdienst en hoe zij hier wordt voorgesteld en wat er hier van haar verwacht wordt. Ik heb al vaak de vraag gesteld : ‘ Waarom is de heilige Maria een maagd ” kijk eens naar vrouwen en mannen die opgevoed werden in een katholiek milieu bv . Hebben zij geen vooroordelen over het gedrag van de vrouw ? Het is makkelijk te spreken over islamofobie als vrouwen en mannen het juk hebben afgeworpen dat hen tot beperkingen bracht en in een nieuwe godsdienst een gevaar zien , want wat was een emancipatie anders, dan het afwerpen van … Tolerant moet iedereen zijn, opdat we vrij zouden kunnen blijven in onszelf te uiten en te kunnen uitdrukken wie we in onze naaktheid als mens echt zijn. Als vrouw op geen enkele manier moeten aanvaarden dat er geen godsdienst door vrouwen geschreven werd, maar al te vaak ‘vrouwenhaat’ schildert. Maar ja ieder is toch vrij van te doen en te laten niet?