Dat ben ik

C’est moi lezing 14 november 2019

Afgelopen donderdag een lezing gegeven in Breda bij Cést Moi een schoonheidsinstituut. De eigenaar Corné had ik jaren geleden ontmoet op een congres van de Anbo waar ik een lezing hield naar aanleiding van mijn boek Moeders Mooiste. 800 schoonheidsspecialistes sprak ik toen toe over het belang van aanraking.

Vandaag ging de lezing over de gemanipuleerde onrealistische ideaalbeelden en de invloed van social media en reclames op ons lichaamsbeeld. De rode draad was hoe het kan dat we nog nooit zo mooi zijn geweest en nog nooit zo ontevreden. Een geïnteresseerd publiek van 50 mensen die uitgenodigd waren om een mooie avond te hebben vormden het publiek. Daarna vertelde een mevrouw over het belang van visolie en en andere dame sprak over micro needling waar je erg van zou opknappen. Gelukkig hield haar grafiek op bij 65 dus het ging niet over mij.

Het meest opvallend in de pauze waren de verhalen van moeders die met mij hun zorgen over hun dochters bespraken. Hoe konden zij hen helpen om zich niet zo druk te maken over een perfect uiterlijk. Het goede voorbeeld geven, was mijn antwoord. Geen commentaar op hun uiterlijk geven, zelf niet lijnen en eindeloos voor de spiegel negatief commentaar geven.

We reden terug naar Utrecht met de auto en vlak voor Utrecht zag ik een fel verlicht billboard opdoemen met de tekst: ooglidcorrectie slechts 820 euro voor beide ogen.

Ik zuchtte diep. Om soms moedeloos van te worden. Vechten tegen de bierkaai.

Komende week ben ik op retraite in een klooster. Even op adem komen.

Eén gedachte over “Dat ben ik

  1. Herkenbaar…..op de scholen; milieu en inkomen, opleiding kunnen een rol spelen in de “zogenaamde” schoonheid.
    De leerkracht kan dit onderwerp bespreekbaar maken……

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

dertien + negen =