Beter bolle Barbie?

Barbie

De afgelopen week tal van verzoeken gekregen over Barbie. Het eerste verzoek kwam donderdag van het AD. ‘Kunnen wij u spreken over de nieuwe maten van Barbie?’  Dat kon op dat moment niet omdat ik een lange bespreking had. Daarna stroomden de verzoeken binnen. RTL Boulevard wilde een reportage maken over de nieuwe Barbie en zij  hadden de volgende vraag:

Kleine, mollige en hele lange Barbie

“Het idee van het bedrijf Matell is dat kinderen zich bewust zijn van alle verschillen die er zijn en dus niet steeds met een (superieur) standaardbeeld geconfronteerd moeten worden. De blonde, blanke, langbenige Barbie met haar wespentaille, wordt nu aangevuld met een dikkere Barbie, een kleine Barbie en een hele lange Barbie. Verder komen er nog Barbies met allerlei  tinten huid.

Graag zou ik van u weten of dat inderdaad belangrijk is voor het zelfvertrouwen van kinderen? Wat doet dat met kinderen als ze via zo’n pop verschillen krijgen voorgespiegeld in plaats van één standaard? Heeft dit effect op de ontwikkeling van kinderen en helpt dat kinderen om zich later tevredener te voelen met hun lichaam? ”

Prinses

Het idee van het bedrijf Matell is waarschijnlijk vooral ingegeven omdat zij hun nummer één positie kwijt zijn geraakt aan Lego. Een groep mensen is bij elkaar gaan staan, krabden zich eens op het hoofd en kwam op het idee om Barbie wat kleiner, donkerder en voller te maken. In de hoop uiteraard om meer Barbies te verkopen. Dat een meer realistische vrouwbeeld goed is voor de opgroeiende kinderen is  mooi meegenomen.

Aandacht van de media

Ik verwacht inderdaad dat een diverser vrouwbeeld meisjeskinderen helpt om een positiever lichaamsbeeld te ontwikkelen. Toch verwondert het mij dat alle kranten en andere media hier zoveel aandacht voor hebben. Zelfs het NRC besteedde een hele pagina aan Barbie.

Waarom?

Door: Liesbeth Woertman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × twee =